Metoder
Dialektisk adfærdsterapi (DAT)
DAT (Linehan, 1993) er aktuelt den mest veldokumenterede behandlingsform til at behandle problemer med følelsesregulering hos personer med emotionelt ustabile personlighedstræk. Den er blandt de behandlingstilgange der har den største demonstrerede evidens på impulsiv adfærd. Metoden har også demonstreret effekt på unge med adfærdsvanskeligheder (Miller & Rathus 2007). Man har med metoden vist effekt på selvskade, selvmordsadfærd, depression og generel psykiatrisk alvorlighedsgrad (Cochrane review: Storebø et. al 2020). I DAT målretter man, som det første, behandlingen mod farlig adfærd (selvmord, selvskade, vold). Herefter retter man fokus på indlæring af redskaber til at regulere egen adfærd bredere set. Dette gøres gennem at indlære en række konkrete redskaber (Eist/Linehan, 2015).
Dialektisk Adfærdsterapi (DAT) udspringer af den biosociale teori, der tager højde for både medfødte variabler i temperamentet (bio-) og de samspil som finder sted med miljøet (-social). Marsha Linehan fremhæver tre faktorer, som gør et menneske følelsesmæssigt sårbart: stor følsomhed for emotionelle stimuli, stor intensitet i følelsesmæssige relationer samt en langsom tilbagevenden til et neutralt leje. Den anvendte metode er således anvendelig ift. Frejas Haves målgruppe med særligt sårbare unge med manglende evne til følelsesregulering og heraf selvdestruktivitet.
Målet for behandlingen:
Målet er at styrke den unges samlede kompetencer og mulighed for at indgå i sunde relationer til andre mennesker. Alt sammen for at højne den unges funktionsniveau og øge oplevelsen af livskvalitet. Dette søges opnået ved at integrere en række færdigheder, der vil gøre den unge bedre i stand til at kunne regulere sig selv følelsesmæssigt. Det drejer sig opmærksomhedsfærdigheder, relationsfærdigheder, følelsesregulering og krisefærdigheder. De unge vil lære færdigheder i hverdagsmiljøet på Frejas Have, men også i en ugentlig færdighedstræningsgruppe. For eksempler på færdigheder, se fanen DAT Gruppe for de unge.
Noget af det den unge gennem træning af færdigheder, får erfaring med kan være:
Behandlingsmæssige tilpasninger af DAT til Bosted-sammenhængen:
Dialektisk adfærdsterapi er som standard tilgang ikke målrettet specifikt til Bo-institutioner, men er derimod, udviklet som en terapi, hvor man ugentligt kommer til en afgrænset terapisamtaler og en færdighedsgruppe. Det er meningen at man træner færdigheder ”hjemme”.
Den øgede kompleksitet i at bo et sted der ikke er hjemme med egen familie, og som foregår sammen med andre unge, der heller ikke bor ”hjemme”, kræver en række adaptationer til DAT-tilgangen. Der laves derfor tilføjelser til standard DAT med udgangspunkt i 3. bølge adfærdsterapi (Fallis 2013), og principperne bag DAT behandlingen (Linehan 1993).
Frejas Have tilføjer:
Der er således skabt en overordnet teoretisk sammenhængende behandlingstilgang.
Adfærdsbaseret Miljø-terapi:
Frejas have arbejder med at der løbende rettes fokus blandt medarbejdere og unge på at etablere et miljø, hvor man træner at være følelsesmæssigt og relationelt modig i sin kontakt og ageren, og at man bygger et leveværdigt liv op for sig selv og sine omgivelser.
Der er fokus på at identificere de unges problemstillinger i kontakten til medbeboere og personale, i det indlærte problematiske relationsformer udspiller sig i dagligdagen. Disse har som regel udgangspunkt i ineffektive relationsformer man har haft behov for i sin opvækstfamilie, tidligere vennegrupper, skolen eller andre vigtige sammenhænge. Det kunne dreje sig om, eksempelvis, – at afvise at modtage hjælp, -at have det svært med at turde vise tillid til omsorgspersoner eller venner, – at agere gennem at true sig til det man ønsker, -at tale dårligt om andre for at skabe venskaber, -at bruge ignorering og hård afvisning som kommunikationsstrategi o.l.
DAT-redskaberne trænes med personalet i den daglige kontakt med personalet, venner og familie. Familien inddrages også i behandlingen gennem undervisning i centrale DAT færdigheder og udveksling af erfaringer med andre forældre med unge på Frejas Have. (Fruzzetti 2020). Se fanen “Dat gruppe for forældre/pårørende”