Metoder
Dialektisk adfærdsterapi (DAT)
DAT (Linehan, 1993) er aktuelt en af de mest veldokumenterede behandlingsformer til at behandle udfordringer med følelsesregulering hos personer med emotionelt ustabile personlighedstræk. Den er blandt de behandlingstilgange der har den største demonstrerede evidens på impulsiv adfærd. Man har med metoden vist effekt på selvskade, selvmordsadfærd, depression og generel psykiatrisk alvorlighedsgrad (Cochrane review: Storebø et. al 2020).
Dialektisk Adfærdsterapi (DAT) udspringer af den biosociale teori, der tager højde for både medfødte variabler i temperamentet (bio-) og de samspil som finder sted med miljøet (-social). Marsha Linehan fremhæver tre faktorer, som gør et menneske følelsesmæssigt sårbart: stor følsomhed for emotionelle stimuli, stor intensitet i følelsesmæssige relationer samt en langsom tilbagevenden til et neutralt leje.
Målet er at styrke den unges samlede kompetencer og mulighed for at indgå i sunde relationer til andre mennesker. Alt sammen for at højne den unges funktionsniveau og øge oplevelsen af livskvalitet. Dette søges opnået ved at integrere en række færdigheder (mestringsstrategier) , der vil gøre den unge bedre i stand til at kunne regulere sig selv følelsesmæssigt. Det drejer sig opmærksomhedsfærdigheder, relationsfærdigheder, følelsesregulering og krisehåndtering.
De unge vil i hverdagsmiljøet på Frejas Have få mulighed for at opnå kendskab til mestringsstrategier, samt endvidere tilbydes ugentlig færdighedstræningsgruppe.
Noget af det den unge bl.a. vil kunne arbejde med er følgende:
Faglig tilgang
Med projektmidler modtaget til Frejas Have fra Sundhedsstyrelsens pulje til ‘Styrket indsats for mennesker med spiseforstyrrelser og selvskade’ (Finansloven 2022-2024), er der udarbejdet en trinemodel ‘5-trinsmodellen’ i samarbejde med psykolog Stig Helweg Jørgensen. Hovedfokus er at der er etableret ‘før’-behandlingstrin, der tager højde for at der skal opbygges sikkerhed og en mere tryg tilknytning til relevante behandlere.
Behandlingsmæssige tilpasninger af DAT til Bosted-sammenhængen:
Dialektisk adfærdsterapi er som standard tilgang ikke målrettet specifikt til Bo-institutioner, men er derimod, udviklet som en terapi, hvor man ugentligt kommer til en afgrænset terapisamtale og en færdighedsgruppe. Det er meningen at man træner færdigheder ”hjemme”.
Den øgede kompleksitet i at bo et sted der ikke er hjemme med egen familie, og som foregår sammen med andre unge, der heller ikke bor ”hjemme”, kræver en række adaptationer til DAT-tilgangen. Der laves derfor tilføjelser til standard DAT med udgangspunkt i 3. bølge adfærdsterapi (Fallis 2013), og principperne bag DAT behandlingen (Linehan 1993).
Frejas Have tilføjer:
Adfærdsbaseret Miljø-terapi:
Frejas have arbejder med at der løbende rettes fokus blandt medarbejdere og unge på at etablere et miljø, hvor man træner at være følelsesmæssigt og relationelt modig i sin kontakt og ageren, og at man bygger et leveværdigt liv op for sig selv og sine omgivelser.
Der er fokus på at identificere de unges problemstillinger i kontakten til medbeboere og personale, i det indlærte problematiske relationsformer udspiller sig i dagligdagen. Disse har som regel udgangspunkt i ineffektive relationsformer man har haft behov for i sin opvækstfamilie, tidligere vennegrupper, skolen eller andre vigtige sammenhænge. Det kunne dreje sig om, eksempelvis, – at afvise at modtage hjælp, -at have det svært med at turde vise tillid til omsorgspersoner eller venner, – at agere gennem at true sig til det man ønsker, -at tale dårligt om andre for at skabe venskaber, -at bruge ignorering og hård afvisning som kommunikationsstrategi o.l.
DAT-redskaberne trænes med personalet i den daglige kontakt med personalet, venner og familie. Familien inddrages også i behandlingen gennem undervisning i centrale DAT færdigheder og udveksling af erfaringer med andre forældre med unge på Frejas Have. (Fruzzetti 2020). Se fanen “Dat gruppe for forældre/pårørende”